RSS

Perkhemahan beruniform SK Jalan 4, BBB

Assalamualaikum..

Pada hari sabtu yang lepas, saya pergi perkhemahan yang dianjurkan oleh SK Jalan 4. Saya rasa seronok.. tapi tak best sangat la..

Saya membawa barang-barang seperti tikar, jug besar, sudu, garpu, tudung saji dan besen.

Perkhemahan ini bertemakan masakan tradisional.. Kumpulan saya memasak ayam masak lemak cili padi.

Di bawah ini disertakan resepi ( acik... nanti abang cik balik Penang abang cik ajar acik masak erk!)

RESEPI : AYAM MASAK LEMAK CILI API
Bahan:
1 labu Bawang putih (ditumbuk)
1 kotak kecil santan
1 botol kecil air mineral
2 cubit kunyit serbuk
1 gengam cili padi (ditumbuk)
2 helai daun kunyit
sedikit garam, gula (secukup rasa)
Mula-mula masukkan bawang putih, kacau kemudian masukkan santan, air mineral. Masukkan kunyit, biarkan ia mendidih kemudian masukkan cili padi yang ditumbuk. Masukkan garam dan gula secukup rasa kemudian masukkan ayam. Kacau dan biarkan mendidih selama lebih kurang 5 minit.
Angkat dan hidangkan bersama nasi putih.

Kumpulan saya tak menang apa-apa pun... sebab cikgu cakap tak pedas... tapi sedap.
Saya lupa nak ambil gambar.. nanti saya masak lain saya masukkan gambar.

0 comments:

Post a Comment